Van harte welkom op Thomas a Kempis College!

Wij zijn een school in beweging. Sinds de stichting zijn creativiteit, persoonlijke ontwikkeling en zorg voor de leerling ons handelsmerk. Vanuit die gedachte bouwen we aan een school waar we de leerlingen kennis, vaardigheden en houdingen aanleren, die nodig zijn in een zich steeds vernieuwende maatschappij. We verwachten van onze leerlingen een actieve bijdrage bij het vormgeven van hun eigen schoolloopbaan. Samen met leerlingen, ouders en medewerkers maken we er een mooie en waardevolle tijd van.

Het locatiemanagementteam

Links

Schoolplanscholenopdekaart.nl
Samenwerkingsverbandscholenopdekaart.nl Thomas
leerlingenstatuutdyslexieprotocol
lessentabel havo onderbouwSchoolondersteuningsprofiel
lessentabel havo bovenbouwMagister
lessentabel atheneum onderbouwFacebook
lessentabel atheneum bovenbouwInstagram
lessentabel gym+ onderbouwspecificatie schoolkosten
lessentabel gym+ bovenbouwwebwinkel iDEALnet
leerlingenstatuutklachtenregeling
examenreglement havowww.thomasakempis-arnhem.nl
examenreglement vwoRijksoverheid
Addendum examenreglement havo en vwoverzuimafspraken
procedure bevordering en doublerenSchoolveiligheidsplan
PTA HAVO 4pestprotocol
PTA HAVO 5externe vertrouwenspersoon
PTA VWO 4informatiekaart
PTA VWO 5voedingsbeleid
PTA VWO 6saldo opwaardeert
Schoolplanwww.arentheem.nl

Inhoud

1_Onze school 5
2_Ons onderwijs 9
3_Begeleiding 14
4_Ouders en school 18
5_Schooltijden en verzuim 23
6_Veiligheid 26
7_Praktisch 30
8_Contact 33

1_Onze school

Onze school is een plek waar leerlingen kunnen leren en groeien in een veilige en respectvolle omgeving. We hebben naast het leren veel aandacht voor culturele, sociale en maatschappelijke activiteiten. Je gróéit op het Thomas!

Kies zelf ...

Op het Thomas a Kempis College vinden we het belangrijk dat je keuzes leert maken op basis van wat je nodig hebt en waar je interesses liggen. In de flexlessen kun je kiezen voor extra ondersteuning voor vakken die je moeilijk vind, verdieping voor vakken die je leuk vind of iets dat buiten het curriculum staat, zoals dramalessen of mindfulness. 

… op het juiste niveau

We hebben geen brugklassen. Op het Thomas volgen leerlingen havo, atheneum of gymnasium+. Bij ons zitten leerlingen snel op het juiste niveau. In de onderbouw volgen ze een breed programma waarin ze hun talent ontdekken. In de bovenbouw bepalen leerlingen in welke richting ze verder willen.

... in een positieve omgeving

De sfeer op onze school is positief: iedereen voelt zich gezien en gekend. Door docenten, maar ook door leerlingen. Het gevoel van veiligheid scoort op onze school al jaren boven het landelijk gemiddelde. Dat komt doordat we logische regels hebben waaraan iedereen zich houdt.

Arentheem Scholengroep

Thomas a Kempis College is één van de drie scholen die samen de Arentheem Scholengroep vormen. De Arentheem Scholengroep bereidt leerlingen voor op het vervolgonderwijs of op werk. En op hun wereldburgerschap. Dat doen we met goed, eigentijds onderwijs vanuit een algemeen christelijke basis.

De lat ligt hoog bij de Arentheem Scholengroep. Het onderwijs op onze scholen is al van hoog niveau en de komende jaren gaan we nog een stap verder. Daarbij is het leren van onze leerlingen ons uitgangspunt. Ons doel is dat zij eigenaar worden van hun leerproces. Dat ze zelf hun persoonlijke studiedoelen bepalen. En op basis daarvan bewust verdiepende of verbredende programma's kiezen. Wij coachen hen daarbij, zodat ze realiseren wat ze zich hebben voorgenomen - en meer dan dat. In ons Schoolplan leest u meer over onze ambities, hoe we die waar willen maken en wat de concrete resultaten zijn.



Samenwerkingsverband

Samen met de andere scholen in en om Arnhem neemt de Arentheem Scholengroep deel in het Samenwerkingsverband. We overleggen en stemmen activiteiten op elkaar af. Zo willen we het voor iedere leerling mogelijk maken om een diploma te halen dat past bij zijn niveau en mogelijkheden.

Leerlingenraad, GSA en leerlingenstatuut

Thomas a Kempis heeft een actieve leerlingenraad die bestaat uit leerlingen uit alle leerjaren en afdelingen. Zij vergaderen ongeveer vier keer per jaar met de schoolleiding over onderwerpen die belangrijk zijn voor leerlingen. De leerlingenraad doet ook suggesties om zaken te verbeteren en is te bereiken via leerlingenraadTAK@arentheemcollege.nl.

Naast de leerlingenraad is er ook een GSA (Gender and Sexuality Alliance). Dit is een groep leerlingen die zich ervoor inzet dat iedereen op school de vrijheid heeft te kunnen zijn wie ze zijn, zonder zich daarvoor te hoeven schamen of verantwoorden. Ze organiseren activiteiten, bijvoorbeeld op Paarse Vrijdag en houden de schoolleiding scherp rondom LHBTIQ+-kwesties. 

Ook is er een leerlingenstatuut opgesteld. Hierin staan alle rechten, plichten en afspraken die voor onze leerlingen op school gelden.


Vieringen

Op de scholen van de Arentheem Scholengroep wordt vanuit onze (interconfessionele) identiteit aandacht besteed aan religieuze feesten, zoals Kerst en Pasen. We verwachten van al onze leerlingen dat zij deelnemen aan vieringen en andere activiteiten die rondom deze feesten worden georganiseerd.

2_Ons onderwijs

Opleidingsniveaus

Onze school biedt drie opleidingen: havo, atheneum en gymnasium+.

Havo

Op de havo bereiden we onze leerlingen voor op het hoger beroepsonderwijs (HBO). Een van de succesfactoren voor de havist is leren door te doen. Dit is terug te vinden in de vaklessen en de verschillende ondernemend leren stromen in de bovenbouw.

Havisten willen graag weten waarvoor ze leren, dus zijn onze leerdoelen helder. De opdrachten zijn overzichtelijk en bieden op korte termijn resultaten. Ook krijgt de leerling regelmatig positief geformuleerde feedback en leren we hem stapsgewijs eigen verantwoordelijkheid te nemen. Vanaf klas 2 kunnen leerlingen met de flexlessen keuzes maken in hun lesaanbod op basis van de gegeven feedback. 

De lessentabellen vindt u hier: lessentabel havo onderbouw en lessentabel havo bovenbouw.



Atheneum

Op het atheneum bereiden we leerlingen voor op wetenschappelijk onderwijs. Het Thomas heeft een zesjarig programma uitgestippeld, waarin we leerlingen uitdagen het beste uit zich zelf te halen.

Ons basisprogramma bestaat uit vaklessen. In die lessen bereiden we leerlingen voor op een vwo-diploma. Voor een volwaardig diploma is niet alleen kennis nodig. Het is ook belangrijk dat leerlingen leren zichzelf vragen te stellen en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leren. Bovendien willen we dat ze leren om samen te werken. Daarom worden onze lessen soms onderbroken door projecten en leren leerlingen kiezen ze wat ze nodig hebben in flexlessen. 

De lessentabellen vindt u hier: lessentabel atheneum onderbouw en lessentabel atheneum bovenbouw.

Gymnasium+

Op het gymnasium+ hebben we naast de vaklessen veel aandacht voor vaardigheden als presenteren, onderzoeken en creatief denken. In het eerste jaar volgen leerlingen Latijn en vanaf het tweede jaar ook Grieks.

Op het gymnasium+ worden leerlingen zelf verantwoordelijk voor hun leerproces. Natuurlijk helpen we ze om die verantwoordelijkheid ook echt te nemen. In de onderbouw krijgen leerlingen twee type lessen: aanbodlessen en gym+ uren. De aanbodlessen zijn de ‘gewone’ vaklessen. Daar zijn minder van dan op een ander gymnasium, zodat er tijd is voor gym+ uren. In die uren werken leerlingen samen met klasgenoten aan projecten. Ze krijgen veel vrijheid in de keuze van het onderwerp en de aanpak van een project. Ze kiest zelf of ze iets onderzoeken, maken of organiseren.

De lessentabellen vindt u hier: lessentabel gym+ onderbouw en lessentabel gym+ bovenbouw.

Programma eerste twee jaar

Vakken in jaarlaag 1

Nederlands, Frans, Engels, aardrijkskunde, geschiedenis, wiskunde, biologie, nastec (natuurkunde, scheikunde en de natuurwetenschappelijke vaardigheidsaspecten van het vak techniek), beeldende vorming, muziek, levensbeschouwing en mentorlessen. Op het gymnasium+ komt daar Latijn bij. Daarnaast bieden we leerlingen die dat nodig hebben steunlessen Nederlands, Engels en wiskunde.

Vakken in jaarlaag 2

De vakken in jaarlaag 2 zijn dezelfde als in jaarlaag 1, maar dan aangevuld met het vak Duits. Op het gymnasium+ komt daar het vak Grieks bij.

Schoolcultuur en burgerschap

Onze schoolcultuur is veilig en betrokken. Leerlingen, ouders en personeel hebben samen houdingen afgesproken die leidend zijn in onze dagelijkse omgang op school. Verder willen we dat onze leerlingen later een volwaardige en waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. Specifieke kennis, vaardigheden en houdingen horen daarbij. Binnen en buiten de lessen zijn burgerschap, diversiteit, duurzaamheid, identiteiten en gezondheid belangrijke thema’s.

Toetsen en bevordering

Bij ons krijgen leerlingen proefwerken en overhoringen. Proefwerken zijn toetsen over een van tevoren opgegeven hoeveelheid leerstof. U leest alles over toetsen in het leerlingenstatuut en ons determinatiebeleid. Alles over toetsen in de bovenbouw staan in de examenreglementen: examenreglement havo en examenreglement vwo. Toevoeging april 2022: Addendum examenreglement havo en vwo. Daarnaast is een procedure opgesteld met betrekking tot (gerichte) procedure bevordering en doubleren aan het eind van een schooljaar.

De PTA's vindt u hier: PTA HAVO 4, PTA HAVO 5, PTA VWO 4, PTA VWO 5 en PTA VWO 6. 

Doelen en resultaten

Ons beleid en de jaardoelen staan in het Schoolplan. In ons jaarverslag geven we een beeld van de resultaten die we geboekt hebben.

We maken onze resultaten en schoolprestaties inzichtelijk via scholenopdekaart.nl. Via scholenopdekaart.nl Thomas komt u direct bij de resultaten van Thomas a Kempis College uit.

3_Begeleiding

We willen onze leerlingen goed kennen. En leerlingen moeten weten bij wie zij terecht kunnen.

Begeleiding in de klas

De begeleiding begint in de les, bij de vakdocent. Verder heeft elke leerling een mentor. Die is contactpersoon, begeleider en coach. De mentor is ook de eerste contactpersoon voor ouders. 

Na de mentor is de leerlingcoordinator eerste aanspreekpunt voor bijna alle schoolse zaken. Leerlingen kunnen op school bij ze terecht. Voor ouders zijn ze per mail of telefonisch bereikbaar. 

Begeleiding bij studieproblemen

Als een leerling studieproblemen heeft, kan hij hulp krijgen van de mentor voor het leren leren of plannen en organiseren. Verder biedt de school steunlessen voor de vakken Engels, Nederlands en wiskunde. Ook is het mogelijk gebruik te maken huiswerkbegeleiding te krijgen bij Studiekring. Aan dat laatste zijn kosten verbonden.


Studie- en keuzebegeleiding

Mentoren en decanen helpen leerlingen om een keuze te maken voor een bepaalde richting of opleiding. Ook begeleiden ze leerlingen bij de voorbereiding op het examen en het traject daarna.

Trainingen

We bieden verschillende trainingen aan op het gebied van sociale vaardigheden, faalangstreductie, het examen en motivatie.

Extra zorg en begeleiding

Soms hebben leerlingen behoefte aan extra begeleiding. Bijvoorbeeld door de schoolmaatschappelijk werker of de orthopedagoog. Ook kan een leerling ondersteuning krijgen op het gebied van dyslexie. In het dyslexieprotocol vindt u meer informatie. De aanvraag hiervoor verloopt altijd via de mentor. Deze schakelt de ondersteuningscoördinator in. De ondersteuningscoördinator coördineert de zorg voor leerlingen met specifieke behoeften.

Scala

Op school werken mensen van Scala, dit zijn schoolmaatschappelijk werkers, orthopedagogen, logopedisten en ambulant begeleiders. Scala geeft begeleiding en

ondersteuning bij problemen waar de mentor alleen niet uit komt. Dit kunnen leerproblemen zijn, maar ook problemen op sociaal-emotioneel gebied. Bovendien doet Scala onderzoek als daar behoefte aan is. Zo test ze sommige leerlingen op dyslexie en geeft ze dyslexieverklaringen af.

Ondersteuningsadviesteam

Het ondersteuningsadviesteam (OAT) bespreekt leerlingen die in aanmerking komen voor een hulpverleningstraject. In het OAT zitten de orthopedagoog, de ondersteuningscoördinator, de schoolmaatschappelijk werker, de directeur en de vaste ketenpartners zoals leerplicht, jeugdarts en wijkteam. De mentor of afdelingsleider zal ouders uitnodigen om bij deze bijeenkomst aanwezig te zijn.

Schoolondersteuningsprofiel

Volgende de Wet passend onderwijs moeten schoolbesturen iedere leerling die extra ondersteuning nodig heeft een passende onderwijsplek bieden. Dit kan op de eigen school of, als de leerling daar beter op zijn plaats is, op een andere school. Om de diversiteit aan de zorg in kaart te brengen heeft Thomas a Kempis College een Schoolondersteuningsprofiel opgesteld. Dat profiel maakt duidelijk welke ondersteuning de school kan bieden. De mr heeft een positief advies over dit profiel uitgebracht.

Binnen de Arentheem Scholengroep hebben we afspraken gemaakt over de plaatsing en begeleiding van leerlingen met een beperking. We willen zoveel mogelijk tegemoetkomen aan de wens van ouders en leerlingen om deel te nemen aan het reguliere onderwijs. We handelen naar de mogelijkheden die wij hebben op het gebied van voorzieningen en begeleiding. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met de ondersteuningscoördinator.

4_Ouders en school

We vinden het belangrijk dat we goed en regelmatig contact met u hebben. Samen zijn we immers verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw kind. En samen kunnen we de beste resultaten halen. Daarom nemen we bijvoorbeeld contact met u op zodra het gedrag of de motivatie van uw kind daartoe aanleiding geeft. En hopen we dat u bij problemen zelf contact opneemt met de school.

Digitaal contact

Bijna alle informatie aan ouders sturen wij via de mail. Wij sturen alleen nog brieven als daar een wettelijke verplichting toe bestaat of als de schoolregels hierin voorzien. Zorgt u ervoor dat we één of twee juiste mailadressen hebben? Als uw mailadres verandert, mail dit dan naar algemeen@thomasakempis-arnhem.nl. Daar kunt u ook terecht als u nooit mail ontvangt.

Eerste aanspreekpunt

De mentor is voor schoolzaken het eerste aanspreekpunt. De mentor kan eventueel doorverwijzen naar een coördinator of de afdelingsleider.

Spreekuren

Jaarlijks organiseren we spreekuren waar ouders de mentor en docenten kunnen

spreken. Wilt u daarbuiten een mentor of een docent spreken, dan is dat natuurlijk mogelijk. U kunt via school een afspraak met hen maken.

Magister

We verwachten van ouders dat zij zich op de hoogte stellen van de cijfers en van de verzuimgegevens van hun kind. Via Magister of via de Magister app heeft u toegang heeft tot de cijferresultaten, huiswerk en verzuimgegevens van uw kind. Wij gaan ervan uit dat u in geval van twijfel contact opneemt met de mentor. Via Facebook, Instagram en TikTok kunt u volgen waar de school zich mee bezighoudt.

Leerlingen van achttien jaar en ouder

Als een leerling achttien wordt, is hij voor de wet volwassen. Dit betekent dat zijn ouders geen toegang meer hebben tot Magister. Ze worden dan ook niet meer uitgenodigd voor schoolbijeenkomsten en spreekuren. Uiterlijk een maand voordat een leerling meerderjarig wordt, informeren we de leerling en de ouders over de op handen zijnde uitsluiting. De leerling kan desgewenst de ouders weer toegang geven tot Magister. De school kan dit zelf niet.

Voor meerderjarige leerlingen gelden verder de zelfde schoolregels als voor leerlingen die jonger zijn dan achttien jaar.

Enquêtes

We vinden uw mening belangrijk. Daarom houden we eens per twee jaar een onderzoek onder de ouders. We vragen u dan bijvoorbeeld hoe tevreden u bent en hoe u denkt over de veiligheid op onze school. Het is nodig dat u deze enquêtes invult. Zo kunnen we ook echt verbeteren.

Ouderklankbordgroep

Elke afdeling heeft een eigen ouderklankbordgroep die drie keer per jaar bijeen komt. Daar worden praktische zaken over de organisatie en het onderwijs in de afdeling besproken.

Ouderraad

Thomas a Kempis College heeft een actieve ouderraad. De raad bestaat uit ongeveer twintig ouders, die de belangen van ouders, verzorgers en indirect dus ook de belangen van de leerlingen behartigen. De ouderraad fungeert als klankbord voor de schoolleiding en praat mee op beleidsniveau. De ouderraad vergadert ongeveer zes keer per jaar met de schoolleiding. Heeft u vragen, suggesties of zorgen en wilt u dit voorleggen aan de ouderraad óf wilt u graag een vergadering bijwonen, dan kunt u ons mailen via ortak@arentheemcollege.nl.

Ouderbijdrage

De ouderbijdrage is een vrijwillige financiële bijdrage van ouders aan school. Deze is bedoeld voor de bekostiging van activiteiten die niet tot het gewone lesprogramma horen, zoals excursies of mentoractiviteiten en materiaal dat leerlingen in de les gebruiken, zoals woordenboeken en atlassen. De school stelt vast waar de ouderbijdrage aan besteed wordt. De oudergeleding van de medezeggenschapsraad moet hiermee instemmen.

De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het leerjaar en de specifieke activiteiten die daar plaatsvinden. Vanaf 1 augustus 2021 mogen scholen niet langer leerlingen uitsluiten van uitjes, of een gratis alternatief aanbieden. Een specificatie van de volledige ouderbijdrage per leerjaar vindt u hier: specificatie schoolkosten.

Betaling van de ouderbijdrage kan via de volgende link: webwinkel iDEALnet.

Verzekeringen

De school heeft een verzekeringspakket afgesloten. Dat bestaat uit een ongevallenverzekering, een aansprakelijkheidsverzekering en een doorlopende reisverzekering. Dit betreft in alle gevallen een aanvullende verzekering. De kosten voor dit pakket zijn opgenomen in de schoolkosten. Als u de schoolkosten niet betaalt, kunt u geen aanspraak maken op deze aanvullende verzekering. In geval van schade dient eerst de eigen verzekering van de betrokkene te worden aangeschreven. Als deze niet tot uitkering overgaat treedt de schoolverzekering (aanvullend) optreedt. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de leerlingenadministratie.

Klachten

Het kan gebeuren dat u ontevreden bent over iets op onze school. Het is prettig als u hierover contact opneemt met de mentor, afdelingsleider of directeur. Samen kunt u dan een oplossing vinden. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u altijd een klacht indienen. Hiervoor is een klachtenregeling beschikbaar.

5_Schooltijden en verzuim

De lessen op Thomas a Kempis College duren 60 minuten. In de lessentabel ziet u hoeveel lessen er per vak of leergebied staan ingeroosterd.

In klas 1 en 2 proberen we de lessen zoveel mogelijk om 15.00 uur te laten eindigen. Soms eindigen de lessen om 16.00 uur. Dan starten de lessen om 09.15 uur. In de onderbouw proberen we tussenuren te voorkomen. Leerlingen hebben zoveel mogelijk een aaneengesloten rooster.

Totale onderwijstijd

De overheid stelt terecht dat scholen de vastgestelde onderwijstijd moeten realiseren. Wij nemen meer onderwijstijd op in de planning dan de overheid ons voorschrijft. Zo zorgen we ervoor dat we lesuitval door bijvoorbeeld vergaderingen compenseren. Bij ziekte of calamiteiten is er vervanging. Soms zijn er in plaats van lessen andere leeractiviteiten.

Vakantierooster en vrije dagen

Het vakantierooster en de vrije dagen vindt u op www.thomasakempis-arnhem.nl.

Verlof

Buiten de vastgestelde vrije dagen kunnen leerlingen geen verlof krijgen. Dat staat in de Leerplichtwet. Leerlingen moeten de school bezoeken als er volgens hun rooster onderwijs wordt gegeven en mogen dus nooit zomaar van school wegblijven. Ouders zijn hiervoor verantwoordelijk. In uitzonderlijke gevallen kan bijzonder verlof worden verleend voor een of meer vrije dagen.

U kunt verlof aanvragen door een email te sturen naar de leerlingcoordinator van de afdeling waar uw kind zit. Hun adressen vindt u achterin de schoolgids. 

Meer informatie over bijzonder verlof kunt u vinden op de website van de Rijksoverheid.

Verzuim

Omdat we weten dat veelvuldige absentie en schoolverzuim makkelijk kunnen leiden tot slechte schoolprestaties en schooluitval hechten wij veel waarde aan heldere regels ten aanzien van presentie en op tijd komen. Deze staan beschreven in de verzuimafspraken.


Wanneer een leerling veelvuldig ongeoorloofd verzuim vertoont, vaak te laat komt of buiten de schoolvakanties op vakantie gaat, zijn wij verplicht een melding te doen bij leerplicht. De leerplichtambtenaar neemt de verzuimmelding in behandeling en zal in gesprek gaan met alle betrokkenen om zo in een goede samenwerking tussen de leerling, de ouder(s)/verzorger(s) en de school, het schoolbezoek te herstellen.

6_Veiligheid

Het is belangrijk dat leerlingen zich thuis en op onze school veilig voelen. Dat betekent iets voor hoe we met elkaar omgaan.

Schoolveiligheidsplan

Hoe we de veiligheid op school organiseren, leest u in ons Schoolveiligheidsplan. In ieder geval zijn respect, veiligheid en vertrouwen zichtbaar en voelbaar in onze dagelijkse omgang. Ook in de manier waarop we de school georganiseerd hebben, richten we ons op veiligheid en een vertrouwd gevoel. Leraren kennen leerlingen. Leerlingen weten bij wie zij moeten zijn met hun vragen. Daarnaast hebben we regelmatig contact met de gebiedsagent. En er is op school een veiligheidsmedewerker. Deze betrekken wij bij alle zaken waar sprake is van een vermoeden van strafbare feiten en bij zaken waar leerlingen of medewerkers zich niet veilig voelen.

Pesten

Pesten tolereren we niet. Daarom gebruiken we een pestprotocol. Hierin staat duidelijk wat we doen bij pesten en hoe we het pesten zoveel mogelijk voorkomen. Op schoolniveau is Manon Grisel, afdelingsleider havo bovenbouw, als antipestcoördinator verantwoordelijk voor de uitvoering van het anti-pestbeleid. Ook kunnen zowel leerlingen als ouders een beroep doen op een vertrouwenspersoon. 

Vertrouwenspersoon

Er zijn twee vertrouwenspersonen: mevrouw D. (Desiree) Meyer en de heer M. (Menno) Hulswit. Bij hen kunnen leerlingen terecht met een klacht over seksueel misbruik, geweld of discriminatie. De vertrouwenspersoon helpt en kan de leerling verwijzen naar hulpverlening in of buiten de school. Als een leerling melding maakt van seksueel misbruik, is de vertrouwenspersoon wettelijk verplicht dit officieel te melden bij de centrale directie. De externe vertrouwenspersoon is Chiene Hulst.



Privacy en beeldmateriaal

Tijdens schoolactiviteiten worden soms foto’s of video-opnamen gemaakt. Daarbij kan het gaan om ‘lossere’ activiteiten als werkweken, schoolfeesten of sportdagen, maar ook om lessituaties, excursies en projecten. Deze foto’s geven vaak een goede indruk van de sfeer en de activiteiten van de school en daarom willen wij ze graag gebruiken op de website en de sociale media. Daarnaast worden er ook foto’s of video-opnamen gemaakt die we willen publiceren in bijvoorbeeld de nieuwsbrieven van de school voor de ouders, de Schoolkeuzegids Arnhem, brochures of andere publicaties.

De publicatie van deze beelden valt onder de nieuwe Europese privacywet. Daarvoor moeten wij van tevoren toestemming aan de ouders vragen of aan de leerling als hij of zij 16 jaar of ouder is. Wij versturen aan het begin van het schooljaar formulieren waarin ouders of leerlingen kunnen aangeven of zij hiervoor toestemming geven. Zonder schriftelijke toestemming mogen wij de beelden niet gebruiken. De toestemming kan op elk moment ook weer ingetrokken worden.

Ander beeldmateriaal dat wij verzamelen is: Foto-series die gemaakt zijn op bijvoorbeeld het gala, de Ardennenweek en de diploma-uitreiking; deze worden altijd afgeschermd op intranet geplaatst. Een bijzondere categorie zijn opnamen die in het kader van professionalisering van leraren worden gemaakt tijdens lessituaties. Deze worden uitsluitend gebruikt voor nabespreking met de leraar en daarna vernietigd. Voor al deze soorten beeldmateriaal kunt u op het formulier aangeven of u toestemming geeft voor publicatie of het beschikbaar stellen hiervan.

ICT-gedragscode en protocol sociale media

Leerlingen kunnen op school internet en andere digitale media gebruiken. Om misbruik hiervan tegen te gaan, is een ICT-gedragscode en een protocol sociale media. Bij overtreding kunnen disciplinaire maatregelen worden getroffen. Deze maatregelen zijn afhankelijk van de ernst van de overtreding. Hieronder vallen onder andere een waarschuwing, het maken van strafwerk, een interne schorsing, definitieve verwijdering van school en het vergoeden van de schade/kosten.

7_Praktisch

Informatiekaart

Praktische informatie over de dagelijkse gang van zaken staat op de informatiekaart.

Kluisjes

Voor elke leerling is er een kluisje. De huur van dit kluisje is € 10,- per jaar. Nieuwe leerlingen betalen eenmalig € 15,- voor een nieuw slot met twee sleutels. Dit slot blijft gedurende de hele schoolloopbaan eigendom van de leerling. Verliest een leerling beide sleutels, dan moet een nieuw slot worden geplaatst. Hieraan zijn opnieuw kosten verbonden. Bij het vermoeden van diefstal of andere verdachte zaken mag de schoolleiding in aanwezigheid van een getuige de kluisjes openen.

Aula en buffet

In de aula is een buffet dat vanaf 08.00 uur open is. Hier kunnen leerlingen terecht voor een gezonde lunch of snack. Wij werken structureel aan een gezonde schoolkantine (meer informatie staat in ons voedingsbeleid).

Printen en kopiëren

Alle leerlingen ontvangen een schoolpas. Hiermee kunnen leerlingen op school printen en kopiëren. Hier leest u hoe u het saldo opwaardeert. Tegoeden die op

de pas staan worden bij beëindiging van de opleiding niet terugbetaald.

Mediatheekruimtes

De mediatheek op laag 1 is een studie- en werkruimte waar leerlingen terecht kunnen. De mediatheek is ook een bibliotheek. De uitleen van boeken is gratis. Wel worden kosten in rekening gebracht als boeken beschadigd worden ingeleverd, of als dit te laat gebeurt. De mediatheek is elke schooldag van 9.00 tot 16.00 uur open.

Het Labyrint

In een van de bovenste torens is een kleine meditatieruimte ingericht. Wie rust zoekt of verdriet en vreugde meemaakt, kan daarvan gebruik maken.

Fietsenstalling

De fietsenstalling is voorzien van beugels. Als een leerling zijn fiets in de beugel ophangt en een kettingslot door het gat in de beugel haalt, is diefstal bijna onmogelijk. Er is cameratoezicht. Parkeren van fiets of brommer is voor eigen risico. Bij schade of diefstal is de school niet aansprakelijk.

Rookvrije school

Thomas a Kempis College is een rookvrije school. Roken is dus verboden op of nabij het schoolterrein. Ook medewerkers mogen niet in het zicht van de school roken. Maar ook ouders vragen wij dringend om niet op het schoolterrein te roken.

Medisch handelen en medicijnverstrekking

Schoolpersoneel krijgt regelmatig te maken met leerlingen die aangeven klachten te hebben over hun gezondheid. Een personeelslid van de school is niet deskundig om een diagnose te stellen en wij verstrekken dan ook geen medicijnen, zoals paracetamol. Een enkele keer verzoeken ouders om door een arts voorgeschreven medicijnen toe te dienen of een medische handeling te verrichten.

Aangezien het schoolpersoneel zich dan begeeft op een terrein waarvoor zij niet gekwalificeerd is en niet over de vereiste bekwaamheid beschikt, kan de school deze verantwoordelijkheid niet aanvaarden. Ouders en hun kinderen zijn altijd zelf verantwoordelijk voor het (tijdig) toedienen van medicatie.

Dit neemt uiteraard niet weg dat personeelsleden handelend optreden in noodsituaties. Daarvoor zijn op elke school bedrijfshulpverleners aanwezig en is een aantal EHBO'ers opgeleid.

8_Contact

Telefonisch contact

Wilt u telefonisch contact met een van onze docenten of andere medewerkers? Belt u dan met de school op (026) 445 24 47. Als het kan, verbinden we u meteen door. Anders wordt u zo snel mogelijk teruggebeld.

Thomas a Kempis College

Thomas a Kempislaan 25
6822 LR Arnhem
(026) 445 24 47

algemeen@thomasakempis-arnhem.nl

Directie 

Mevrouw drs. Y.T.M. (Yvonne) Balk
y.balk@thomasakempis-arnhem.nl

Afdelingsleiders
Mevrouw S. (Sylvia) Bannink, afdelingsleider havo onderbouw

s.bannink@thomasakempis-arnhem.nl

Mevrouw S.J. (Sarah) Middendorp-Adeney, afdelingsleider atheneum 1-2
s.middendorp@thomasakempis-arnhem.nl

Meneer M. (Marijn) Gunnink, afdelingsleider gymnasium+ onderbouw
m.gunnink@thomasakempis-arnhem.nl

De heer D.H. (Duncan) Havinga, afdelingsleider havo bovenbouw
d.havinga@thomasakempis-arnhem.nl

Meneer R.W.M (Robbert) Veens, afdelingsleider vwo 3-4
r.veens@thomasakempis-arnhem.nl

Meneer B.F.E. (Bert) Buurman, afdelingsleider vwo bovenbouw
b.buurman@thomasakempis-arnhem.nl

Leerlingcoördinatoren 
Meneer D.H. (Duncan) Havinga, coördinator havo onderbouw

d.havinga@thomasakempis-arnhem.nl

Mevrouw M.A.C.P (Mirjam) Stroeve-Van der Laar, coördinator vwo onderbouw
m.stroeve@thomasakempis-arnhem.nl

Mevrouw R. (Renée) Campschroer, coördinator havo bovenbouw
r.campschroer@thomasakempis-arnhem.nl

Mevrouw S.M. (Sanne) Visser, coördinator vwo bovenbouw
s.visser@thomasakempis-arnhem.nl

Decaan
Decaan havo – de heer J. (Jan) Hoekzema, j.hoekzema@thomasakempis-arnhem.nl
Decaan vwo – mevrouw drs. A.G. (Alice) Strieks, a.strieks@thomasakempis-arnhem.nl

Vertrouwenspersoon
Mevrouw D.M. (Desiree) Meijer, d.meijer@thomasakempis-arnhem.nl
De heer M. (Menno) Hulswit, m.hulswit@thomasakempis-arnhem.nl

Ouderraad
Mevrouw A. (Anouk) Straus-Pickard (secretaris)
ortak@arentheemcollege.nl

Leerlingenraad
Joost Haikes (voorzitter)
leerlingenraadTAK@arentheemcollege.nl

Stichting Christelijke Onderwijsgroep Vallei & Gelderland-Midden 
Postbus 78, 6710 BB Ede

Arentheem Scholengroep centrale directie en administratie 
Kramersgildeplein 3 (bezoekadres) 
Postbus 2019 
6802 CA Arnhem 
(026) 443 21 13 
info@arentheemcollege.nl  www.arentheem.nl

Algemeen directeur 
De heer L.J. (Leenderd) van der Deijl

Titus Brandsma College
Reigerstraat 25 
6883 ER Velp 
T (026) 363 38 36

Leerpark Arnhem
IJssellaan 89 
6826 DW Arnhem 
T (026) 362 91 52

Inspectie van het Onderwijs 
T 1400 E info@owinsp.nl www.onderwijsinspectie.nl

Meldpunt vertrouwensinspecteurs 
T (0900) 1112 3 111

Medezeggenschapsraad Arentheem Scholengroep
T.a.v. de secretaris, Postbus 2019, 6802 CA Arnhem 
T (026) 443 21 13

Personeelsvertegenwoordigers vanuit Thomas a Kempis College
De heer P. van Abswoude, de heer D. Goldsmid en mevrouw S. Vergeer

Oudervertegenwoordiger vanuit Thomas a Kempis College
Mevrouw M. (Mieke) Zemmelink

  • Pagina 1-2

Thomas a Kempis Schoolgids 2021-2022

zoeken